Σύμφωνα με την ισχύουσα εργατική νομοθεσία, όλες οι επιχειρήσεις που απασχολούν έστω και ένα εργαζόμενο έχουν την υποχρέωση ορισμού Τεχνικού Ασφαλείας. Ανάλογα με την επικινδυνότητα της κάθε επιχείρησης και τον αριθμό των εργαζομένων καθορίζεται ο ελάχιστος χρόνος απασχόλησης του Τεχνικού Ασφαλείας.
Ο Τεχνικός Ασφαλείας λειτουργεί συμβουλευτικά προς τον εργοδότη και κατ’ επέκταση τους εργαζομένους. Κατόπιν γνωριμίας με το χώρο και τις διαδικασίες, παρέχει τις κατάλληλες συμβουλές σε θέματα ασφάλειας και υγιεινής στο εργασιακό περιβάλλον για την εξασφάλιση της ομαλής λειτουργίας της επιχείρησης και την αποφυγή εργατικών ατυχημάτων. Οι υποδείξεις είναι γραπτές και καταγεγραμμένες σε ειδικό βιβλίο που τηρείται στην επιχείρηση, ενώ ο εργοδότης λαμβάνει γνώση ενυπόγραφα αυτών των υποδείξεων.
Επιπλέον, όλες οι ανωτέρω επιχειρήσεις οφείλουν να διαθέτουν Μελέτη Εκτίμησης Επαγγελματικού Κινδύνου. Αυτή αποτελεί την καταγραφή και μελέτη των πιθανών επικίνδυνων καταστάσεων που μπορεί να βρεθούν οι εργαζόμενοι και στοχεύει στο να εντοπισθούν οι πηγές του επαγγελματικού κινδύνου, να αναλυθεί και αξιολογηθεί η επικινδυνότητα τους και να καταγραφούν μέτρα που μπορούν να τις περιορίσουν.